روسيه: هرگز اجازۀ تکرار «سناريوی» ليبی را نمی‌دهيم


ما از رژيم‌ها حمايت نمی‌کنيم، اما مدافع احترام به حقوق بين‌المللی هستيم. البته، ما از زمان تصويب قطع‌نامه شورای امنيت سازمان ملل دربارۀ ليبی، پرسش‌های بسياری پيرامون کاربست حقوق بين‌المللی داريم. بعد از درامی که در آنجا اتفاق افتاد، و در پژواک شعارها در بارۀ حمايت از غيرنظاميان موجب مرگ ده‌ها هزار نفر شد، ما شديداً از اين نگرانيم که برخی از رهبران نيروهای مؤتلف، و بعداً دبيرکل ناتو عمليات ليبی را يک «الگو» برای آينده ناميدند. موضع روسيه در بارۀ اين موضوع هم‌چنين در قطع‌نامه مشترک روسيه و چين، برای حل مسالمت‌آميز درگيری بدون هر گونه مداخله خارجی، و بر پايه يک گفت‌و‌گوی فراگير ملی که تمام نيروهای وظيفه‌شناس سوريه بايد در آن شرکت داشته باشند- و به شورای امنيت سازمان ملل تسليم شد، منعکس است.

   

 

 

پاسخ‌های سرگئی لاورف وزير امور ‌خارجه روسيه به پرسش‌های رسانه‌ها در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با عبدالله آل‌‌نهيان وزير امور خارجه امارات متحده عربی، بعد از اولين اجلاس وزيران و گفت‌و‌گوی استراتژيک بين روسيه و «شورای همکاری دولت‌های عرب خليج»، ابوظبی، ۱ نوامبر ۲۰۱۱


 

پرسش: ديدار هيأت نمايندگی اپوزيسيون يمن از روسيه نشان داده است که رهبری روسيه برای حل بحران در يمن رويکرد جديدی را نشان داده است. آيا اين حقيقت دارد؟ و خط روسيه در امور سوريه چيست؟
وزير امور‌ خارجه لاورف: من فکر نمی‌کنم که شما بتوانيد از بعضی مواضع جديد دولت روسيه پيرامون وضعيت در يمن صحبت کنيد، زيرا اين در قطع‌نامه شورای امنيت سازمان ملل که چند روز پيش به اتفاق آراء به تصويب رسيد، منعکس شده است. اين سند بر اساس حمايت از پيشنهاد «شورای همکاری خليج» قرار دارد که دولت و هم اپوزيسيون را به نشستن و رسيدن به يک مصالحه از طريق مذاکره- که بتواند درگيری را حل کند- تشويق می‌نمايد. اين پيشنهاد درستی است که اکنون در حال تحقق است. ما متقاعد هستيم که اين رويکرد به تحولات يمن، با پيش‌فرض گفت‌و‌گو بين مقامات و نيروهای اپوزيسيون، بايد در بازۀ اوضاع در سوريه نيز به کار گرفته شود. موضع روسيه در بارۀ اين موضوع هم‌چنين در قطع‌نامه مشترک روسيه و چين، برای حل مسالمت‌آميز درگيری بدون هر گونه مداخله خارجی، و بر پايه يک گفت‌و‌گوی فراگير ملی که تمام نيروهای وظيفه‌شناس سوريه بايد در آن شرکت داشته باشند- و به شورای امنيت سازمان ملل تسليم شد، منعکس است.

من خرسندم که کميتۀ «جامعه عرب» در نشست ديروز خود در دوحه اين پيشنهاد را تصويب کرد، و ما اميدواريم که رهبری سوريه نيز آن را، که هدفش دقيقاً تسهيل يک گفت‌و‌گو بين دولت و تمام بخش‌های اپوزيسيون سوريه است، بپذيرد. اين تنها راه تضمين آن است که سوری‌ها خودشان تصميمات در بارۀ آينده کشور خود، گفت‌و‌گوی سياسی و آشتی ملی را، از طريق شيوه‌های مسالمت‌آميز و بدون توسل به قهر اتخاذ نمايند.

پرسش: اگر پيشنهاد صلح سوريه موفق نشود، آيا روسيه به حمايت خود از رژيم بشارالاسد ادامه خواهد داد؟
وزير امور ‌خارجه لاورف: شما می‌دانيد ما از رژيم‌ها حمايت نمی‌کنيم، اما مدافع احترام به حقوق بين‌المللی هستيم. البته، ما از زمان تصويب قطع‌نامه شورای امنيت سازمان ملل دربارۀ ليبی، پرسش‌های بسياری پيرامون کاربست حقوق بين‌المللی داريم. بعد از درامی که در آنجا اتفاق افتاد، و در پژواک شعارها در بارۀ حمايت از غيرنظاميان موجب مرگ ده‌ها هزار نفر شد، ما شديداً از اين نگرانيم که برخی از رهبران نيروهای مؤتلف، و بعداً دبيرکل ناتو عمليات ليبی را يک «الگو» برای آينده ناميدند.

تا جايی که به روسيه مربوط  می‌شود، ما اجازه نخواهيم داد يک‌بار ديگر چيزی شبيه اين در آينده اتفاق بيافتد. تکرار می‌کنم، ما از رژيم‌ها حمايت نمی‌کنيم، همان‌طور که از رژيم سرهنگ قذافی حمايت نمی‌کرديم، ما در حمايت از پيشنهاد «اتحاديه آفريقا»، که مـتأسفانه برخی از کشورهای عضو ناتو آن را ناديده گرفتند و رد کردند، صحبت کرديم. آن‌ها از قطع‌نامه مصوب شورای امنيت سازمان ملل سوءاستفاده نمودند و از آن برای حل مشکل از طريق نظامی استفاده کردند که موجب از دست رفتن جان ده‌ها هزار غيرنظامی شد.

ما حاميان رويکردی هستيم که اکنون در يمن به کار گرفته شده است. پيشنهاد «شورای همکاری خليج» اعلام شد، و همه- خود «شورای همکاری»، جامعه عرب، اتحاديه اروپايی، ايالات متحده، روسيه و چين- بسيار مسؤولانه عمل کرده اند، بدون آن‌که ضرب‌الاجل‌های مصنوعی تعيين کنند، برای رسيدن به اهداف اعلام شده وقت کافی- ماه‌ها- در نظر گرفته اند.

من فکر می‌کنم اين تصميم (شورای امنيت سازمان ملل)، نه قطع‌نامه دربارۀ ليبی- که آشکارا ناديده گرفته شد، و موجب لطمات جدی به اعتبار شورای امنيت گرديد- يک الگو برای آينده است. و ما، من می‌توانم به شما اطمينان بدهم، هرگز اجازه تکرار آن را نخواهيم داد.

بنابراين، قطع‌نامه دربارۀ يمن يک نمونۀ مسؤولانه از رفتار مسؤولانه اعضای جامعه جهانی است که دغدغه کارزارهای روابط عمومی خود را نداشته، بلکه نگران آينده کشورهای منطقه باشند، و آن در واقع، بايد با نياز به حمايت از حقوق بشر، و نه به قيمت کشتار غيرنظاميان، بلکه از طريق مذاکرات حتا اگر آن مذاکرات احتمالاً دشوار و دردناک باشند، هدايت شود. اين است بُردار حرکت به پيش.

پرسش: می‌توانيد پيرامون شرايط دربارۀ فلسطين، که عضو کامل يونسکو شده است، و دربارۀ تصميم ايالات متحده، که ديگر قصد ندارد سهم خود را به صندوق مالی يونسکو بپردازد، نظر بدهيد؟
وزير امور خارجه لاورف: من فکر می‌کنم عضويت فلسطين در يونسکو کاملاً يک پاسخ طبيعی به تقاضای عضويت از رام‌‌الله بود. رأی‌گيری در نهادهای حاکم سازمان به شيوه‌ای قانونی صورت گرفت. نگاه به اين گام در يک چهارچوب ستيزگرانه اشتباه است. بدون ترديد، رهبری فلسطين، به عضويت فلسطين در يونسکو يا در هر آژانس تخصصی ديگر سازمان ملل يا حتا در خود سازمان ملل، به عنوان يک گزينه به جای مذاکرات نگاه نمی‌کند. تشکيلات خودگردان فلسطين به روشنی گفته است که با درخواست خود برای عضويت در سازمان ملل، يونسکو يا ديگر سازمان‌ها، بدون تزلزل به حل مشکل از طريق مذاکرات متعهد است، و آمادگی خود را برای ادامه گفت‌وگوی بدون قيد‌و‌شرط با اسرائيل، اما بر اساس اسناد بين‌المللی موجود سازمان ملل و ديگر تصميمات مورد توافق، اعلام کرده است. اين موضع گروه «چهارجانبه خاورميانه»، متشکل از روسيه، سازمان ملل، ايالات متحده و اتحاديه اروپايی است- که در روز ۲۳ سپتامبر امسال در بيانيه‌ای که جدول زمانی برای مذاکرت را دارد، تصويب شد و يک بار ديگر به روشنی اين موضع را تأييد کرد که شالوده حقوقی بين‌المللی موجود برای آن، بايد در نظر گرفته شود.

جای تأسف است که ايالات متحده تصميم گرفته است تعهد مالی خود به يونسکو را قطع کند. اين به ايجاد يک فضای مناسب برای از سرگرفتن مذاکرات کمک نمی‌کند. من اميدوارم در تصميم تجديدنظر شود.

پرسش: نظر شما در بارۀ چشم‌اندازهای اين‌که جامعه عرب و سوريه پيرامون پايان دادن به خشونت به توافق برسند چيست، و آيا پيرامون پيشنهادهای کميتۀ جامعه عرب اطلاعی داريد؟
وزير امور خارجه لاورف: همان‌طور که گفتم، ما از پيشنهادها حمايت می‌کنيم. ما معتقديم آن‌ها يک رويکرد سازنده را نشان می‌دهند، رويکردی که تنها تقاضاهای مقامات سوريه را شامل نمی‌شود، بلکه هم‌چنين اپوزيسيون را به عدم پذيرش گروه‌های راديکال، افراطی مسلح که به طور مخربی عمل می‌کنند، به عدم دريافت اسلحه از خارج (گزارش‌های متعددی وجود دارد که اسلحه به طور قاچاق برای اپوزيسيون وارد می‌شود و کسی هم آن‌ها را انکار نکرده است) و به عدم رد پيشنهادت مذاکراه ترغيب می‌کند.

اين چيزی است که کل پيشنهاد کميته جامعه عرب را تشکيل می‌دهد، و ما قوياً از آن حمايت می‌کنيم، و اميدواريم که سوريه آن را بپذيرد. اما، ما نمی‌توايم به اين موضوع به صورت انتزاعی برخورد کنيم. اولاً، به اين دليل که اگر در سوريه اتفاق ناخوشايندی بيافتد، بر کشورهای بسياری تأثير منفی خواهد داشت؛ و ثانياً، درس‌های ليبی را بايد در نظر گرفت. ما، علی‌رغم محاصرۀ شورای امنيت سازمان ملل، شاهد فاکت‌های واقعی حمايت علنی از جريان تسليحات به داخل ليبی بوديم، فاکت‌هايی که مقامات آن‌ها را تأييد کرده اند. آن‌ها هم‌چنين به اعزام واحدهای نيروی ويژه برای شرکت در عمليات جنگی، و کمک به هدايت هواپيماهای ناتو به سمت هدف‌هايشان در ليبی اذعان نموده اند. اگر در آغاز به ما گفته می‌شد که سوريه ليبی نيست، اکنون ما از اعضای بلندمرتبه ائتلاف آتلانتيک شمالی می‌شنويم که عمليات ليبی يک «الگو» برای آينده است.

ما در بارۀ سرنوشت اين منطقه بسيار نگران هستيم، زيرا دوستان زيادی در آنجا داريم که طی دههها- و با برخی از آن‌ها قرن‌ها- روابط نزديک و گرمی داشته ايم. ما با بسياری از کشورها در منطقه از نقطه نظر تاريخ، فرهنگ و سنن نکات مشترک بسياری داريم. اين يک دليل است که چرا ما نمی‌توانيم آنچه را که در آنجا اتفاق می‌افتد، ناديده بگيريم.

دليل ديگر اين است که تکرار «سناريوی» ليبی، نه فقط برای خاورميانه و شمال آفريقا، بلکه هم‌چنين برای ديگر مناطق دنيا- با توجه به اين واقعيت که «مفهوم استراتژيک ناتو» که سال پيش تصويب شد، استفاده از زور را در هر کجای کره زمين در نظر می‌گيرد- پی‌آمدهای ژئوپوليتيک بدی خواهد داشت. گرچه ناتو می‌گويد که اتئلاف بر طبق قوانين بين‌المللی و منشور سازمان ملل عمل خواهد کرد، اما عمليات ليبی شاهد بر چيز ديگری است.

اين دو دليل- نزديکی جغرافيايی، تاريخی و فرهنگی ما به منطقه، و هم‌چنين غيرقابل قبول بودن يک رويکرد غيرمسؤولانه به آينده بشريت- ما را تشويق می‌کند که برای جلوگيری از سناريوهايی که زور يا تهديد استفاده از زور را، در کنار تحريم‌ها يا منزوی کردن بازيگران مهم در هر منطقه از جهان به کار می‌گيرند، هر چه که در توان داريم انجام دهيم.

باور ما اين است که پاسخ به تمام مشکلات، چه در سوريه يا در جای ديگر، پای‌بندی کامل به حقوق بين‌المللی و درگير کردن تمام شرکت‌کنندگان در هر وضعيت مشخص است.

 

متشکرم


http://www.mid.ru/brp_4.nsf/0/632FA95D978207EB4425793D0027E134

 


November 12th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی